FAQ

Slider

Hieronder staan de meest voorkomende vragen met antwoord:

Wie kan zich bij De Nodige Zorg inschrijven?

Vooralsnog richten wij ons op helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen van niveau 2 tot en met 6 die op zoek zijn naar opdrachten in de intramurale zorg. De zorgprofessionals die ingeschreven zijn bij De Nodige Zorg zijn nieuwsgierig en hebben de moed om elke dag te leren en te groeien. Ze verlenen zorg vanuit de wens van de client. Wij bieden bemiddeling voor professionals van niveau 2 tot en met 6.

 

Welke opdrachten kan ik bij De Nodige Zorg uitzetten?

Bij ons kun je terecht voor opdrachten op ZZP of uitzendbasis. We hebben opdrachten voor helpenden, verzorgende (IG) en verpleegkundigen en Begeleiders. De zorgorganisaties in ons netwerk zijn verpleeghuizen, verzorgingshuizen, ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties.

 

Wat voor opdrachten nemen jullie aan?

Wij helpen zorgorganisaties graag aan flexibele zorgprofessionals, zowel op uitzend als op ZZP basis. Neem gerust contact op voor meer informatie of een afspraak.

 

In welke regio zijn jullie actief?

Wij zijn begonnen in de provincie Noord Brabant maar sluiten opdrachten en inschrijvingen buiten deze regio niet uit.  

 

Ik wil graag inschrijven bij De Nodige Zorg, hoe gaat dat?

Neem contact met ons op middels de knop “Intakegesprek” dan maken we een afspraak. Tijdens dit gesprek maken we nader kennis met elkaar. Wij geven je informatie over De Nodige Zorg en vertellen hoe wij werken. Wij luisteren naar jouw visie op zorg en het werken als / met ZZP-er of uitzendkracht. Natuurlijk is er alle ruimte voor vragen. Kom jij je voorstellen bij ons?

 

Hoe verloopt de inschrijving voor een ZZP-er?

Als je je als ZZP-er wil inschrijven ontvang je na het intake gesprek via email een inschrijfformulier en het verzoek om de volgende digitale documenten:

  • een kopie van een geldig ID (met BSN)
  • kopieën van relevante diploma’s
  • kopie VOG (niet ouder dan 2 jaar)
  • kopie bewijs inschrijving Kamer van Koophandel & btw nummer
  • evt. BIG registratie nummer (vanaf MBO niv4)
  • Kopie verzekering beroepsaansprakelijkheid
  • Een actueel CV
  • Bewijs van aansluiting bij een erkende geschilleninstantie
  • door inschrijving bij De Nodige Zorg verklaar je dat je nooit op staande voet bent ontslagen, niet bent geschrapt uit het BIG register en niet in het waarschuwingsregister Zorg en Welzijn staat. Ook verklaar je dat er geen zaken zijn waardoor aan je betrouwbaarheid, deskundigheid en integriteit zou kunnen worden getwijfeld (zie het inschrijfformulier).
  • In sommige situaties kunnen we je vragen om referenties.

Met al deze gegevens maken wij jouw profiel bij ons compleet. Nadat je een modelovereenkomst getekend hebt, kun je met dit profiel via onze website inloggen zodat je op de hoogte blijft van openstaande of geplande diensten (deze planning is medio 2019 online), jouw uren-overzicht, beschikbare online scholingen, nieuws en nog veel meer.

 

Hoe verloopt de inschrijving voor een uitzendkracht?

Als je als uitzendkracht wil inschrijven ontvang je na het intake gesprek via email een inschrijfformulier en het verzoek om de volgende digitale documenten:

  • een kopie van een geldig ID (met BSN)
  • een kopie van relevante diploma’s
  • kopie  VOG (niet ouder dan 2 jaar)
  • evt. BIG registratie nummer (vanaf MBO niv4)
  • een actueel CV
  • een recente loonstrook voor de juiste CAO inschaling
  • We willen ook dat je verklaart dat je nooit op staande voet bent ontslagen, niet bent geschrapt uit het BIG register en niet in het waarschuwingsregister Zorg en Welzijn staat. 
  • Ook verklaar je dat er geen zaken zijn waardoor aan je betrouwbaarheid, deskundigheid en integriteit zou kunnen worden getwijfeld (zie het inschrijfformulier).
  • In sommige situaties kunnen we je vragen om referenties.

Met al deze gegevens maken wij jouw profiel bij ons compleet. Met jouw profiel kan je via onze website inloggen zodat je op de hoogte blijft van openstaande of geplande diensten (deze planning is medio 2019 online), jouw uren-overzicht, beschikbare online scholingen, nieuws en nog veel meer.

 

Ik ben ZZP-er in de zorg; hoe zit het met de Wkkgz?

Als ZZP-er in de zorg dien je te voldoen aan de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg). Er is fijne een handreiking beschikbaar vanuit de Rijksoverheid met uitleg. Klik hier om deze te lezen.

 

Ik ga me als ZZP-er inschrijven bij de KvK, waar kan ik aan denken?

Wij helpen je graag omdat we begrijpen dat er nogal wat zaken zijn waar je aan moet denken als je als zelfstandige verder gaat. Hieronder hebben we een paar links opgenomen die je flink op weg kunnen helpen. Mocht je daarna nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Klik hier voor de website van de Kamer van Koophandel, of hier voor een website met talloze tips voor de ZZP-er, of hier voor het ondernemersplein met o.a. 10 belangrijke stappen voor de nieuwe ondernemer.

 

Hoe ga ik als zorgprofessional aan het werk via jullie?

Wij werken hard aan het vergroten van het aantal zorgorganisaties waardoor de kans op passende diensten steeds groter wordt. Zodra jij interesse hebt om bij een zorgorganisatie binnen ons netwerk te gaan werken, maken onderling kennis. Soms telefonisch, soms in persoon. Als jij ZZP-er bent wordt vervolgens een modelovereenkomst opgesteld (digitaal te ondertekenen door alle partijen). De diensten van die organisatie zijn vanaf nu ook voor jou beschikbaar.

Als jij een dienst geaccepteerd hebt, krijgt de zorgorganisatie dit te zien. Deze kan jouw aanbod bevestigen en daarmee wordt de boeking definitief. Je hebt de optie om contact op te nemen met de zorgorganisatie wanneer er vragen zijn.

Na afloop van de dienst hebben jij en/of de zorgorganisatie nog de mogelijkheid om het aantal gewerkte uren aan te passen in de planning. Een juiste weergave in de planning is van belang voor de urenregistratie. Zodra jullie beiden akkoord zijn met de gewerkte uren in het plansysteem, geef jij jouw uren nog digitaal door in de urenadministratie en gaat het facturatie proces achter de schermen voor je aan het werk.

 

Hoe verloopt de facturering / administratie?

De vordering die de zorgprofessional op een zorgorganisatie heeft door de gewerkte dienst, wordt aan De Nodige Zorg overgedragen. Wij brengen de kosten van de verleende zorg plus de kosten van onze bemiddeling via backoffice partner Paytra digitaal in rekening bij de zorgorganisatie. Dit gebeurt zodra de zorgprofessional zijn/haar factuur heeft gestuurd naar De Nodige Zorg én zijn gewerkte uren digitaal heeft ingeboekt. De betreffende zorgorganisatie krijgt hierover een melding en kan vervolgens de uren digitaal controleren, vervolgens accorderen en daarna overgaan tot betaling. Na overboeking van het bedrag zal De Nodige Zorgt de factuur van de zorgprofessional betalen.  Paytra beschikt over alle benodigde certificeringen om correct, betrouwbaar en volledig te kunnen verlonen.  Je loopt geen risico bij betalingsproblemen van een zorgorganisatie.

 

Wat ga ik als ZZP-er verdienen?

Jouw uurtarief is jouw uurtarief! Als ZZP-er bepaal je jouw eigen all-in uurtarief waarbij je rekening houdt met jouw reiskosten en diensten op onregelmatige tijden. Werk je tijdens feestdagen of in de nacht? Dan reken je voor die gewerkte uren 20% extra op dit uurtarief. Tarief-hulp nodig? Kijk hier voor onafhankelijke informatie over tarieven van ZZP-ers in de zorg.

 

Volgens welke CAO worden uitzendkrachten verloond?

Uitzendkrachten worden bij De Nodige Zorg volgens de COA VVT verloond.

 

Wanneer wordt ik als ZZP-er of uitzendkracht uitbetaald?

Wanneer jij jouw gewerkte uren online geaccordeerd hebt en de zorgorganisatie heeft deze bevestigd dan krijgen wij een melding. Je ontvangt dan binnen 14 dagen het bedrag van jouw factuur aan ons op je rekening. Er zijn per week 3 verlonings momenten, dus dit kan erg snel gaan!

 

Kunnen jullie een vast aantal uren garanderen als ik werk als uitzendkracht?

Nee, wij zijn afhankelijk van het aanbod aan opdrachten van de zorgorganisaties in ons netwerk. Wij werken hard aan het vergroten van het aantal zorgorganisaties waardoor de kans op passende diensten steeds groter wordt. 

 

Hoe is mijn contract voor het werken als uitzendkracht?

De eerste 78 weken dat je bij ons ingeschreven bent, werk je volgens een nul-uren contract. Daarna zullen we verdere afspraken met je maken. 

 

Hoe zit het met mijn pensioen?

Als ZZP-er kan kan je zelf je pensioen opbouwen. Informeer hiervoor bij een pensioenadviseur. Voor een uitzendkracht is dit binnen de CAO geregeld. Je werkt immers volgens alle rechten en plichten van de CAO VVT.

 

Hoe zijn mijn kansen op een vaste baan bij een zorgorganisatie?

Je wordt als ZZP-er of uitzendkracht via De Nodige Zorg natuurlijk tijdelijk ingezet in een zorgorganisatie. Er zijn echter regelmatig mogelijkheden voor een vaste baan bij de zorgorganisaties. Als zorgprofessional ben je zelf verantwoordelijk voor de keuze om in vast dienstverband te gaan werken.

 

Wat zijn de kosten wanneer ik me inschrijf als ZZP-er?

Je betaalt bij ons geen inschrijfgeld en de bemiddeling van De Nodige Zorg is voor jou als ZZP-er in de zorg gratis. De zorgprofessional staat geen marge af aan De Nodige Zorg. Wij berekenen wel een bijdrage voor gebruik van de online-scholing, het facturatie programma, de voorfinanciering en het plansysteem. De kosten daarvan zijn € 20,- exclusief b.t.w. per maand en starten in de maand dat de eerste opdracht via De Nodige Zorg gewerkt is. Deze kosten worden door De Nodige Zorg aan jou gefactureerd.

 

Ik ben mijn inloggevens verloren, wat nu?

Als je je inloggegevens verloren bent, kies dan op de inlogpagina op ‘ wachtwoord vergeten’ en vul je mailadres in. Je krijgt dan per email een nieuw wachtwoord met een link waarmee je het wachtwoord kunt wijzigen.

 

Hoe blijf ik bekwaam als ZZP-er?

Bekwaam blijven middels bijscholing was nog nooit zo makkelijk. Na inschrijving ontvang je van ons een inlogcode voor de digitale leeromgeving waar jij de verplichte en niet-verplichte -maar voor jou interessante scholingen- kan volgen. De verplichte scholingen zijn V&VN geaccrediteerd en de modules volg jij op momenten dat jij daar zin in hebt. Wij hebben een ruim aanbod voor verschillende doelgroepen en kwalificatieniveaus en natuurlijk ontvang je hiervoor certificaten. Voor relevant contactonderwijs hebben wij jaarlijks een aantal data waarop jij in kan schrijven. Wij hanteren hiervoor een gereduceerd tarief. Je vindt in de eigen online omgeving een compleet overzicht van alle mogelijkheden en kosten (in het geval van contactonderwijs). Je kan hier ook direct inschrijven.

 

Waar kan ik me als ZZP-er verzekeren?

Als ZZP-er is het verstandig om je goed te verzekeren. Er zijn veel organisaties die verzekeringen bieden. Een van hen is Risk-direct. Zij zijn gespecialiseerd in het leveren van diensten aan zelfstandig professionals in de zorg. Klik hier voor meer informatie.

 

Wat te doen als ik ziek ben?

Wanneer je onverhoopt ziek bent, meld je dit eerst bij de zorgorganisatie waar je een opdracht hebt aangenomen. Je brengt hen zo tijdig mogelijk op de hoogte zodat men rekening kan houden met de werkzaamheden. Je overlegt met hen ook over de eerstvolgende diensten. Daarnaast neem je tijdens kantooruren contact op met De Nodige Zorg.

 

Is er een brancheorganisatie voor ZZP-ers in de zorg?

Jazeker. Er zijn er meerdere, maar dé erkende geschilleninstantie en klachtenfunctionaris voor ZZP-ers in de zorg is Solopartners. Je kan bij hen ook een VOG aanvragen. Klik hier voor meer informatie.

 

Hoe is mijn privacy gewaarborgd?

Wij gebruiken de persoonlijke documenten die wij ontvangen om een profiel aan te maken bij Paytra, onze partner in backoffice. Paytra voldoet aan de huidige wet en regelgeving (o.a. SNA, AVG). Daarnaast gebruiken wij enkele algemene gegevens voor jouw profiel in onze digitale systemen van planning en scholing. Deze systemen zijn alleen te gebruiken middels een persoonlijke inlogcode met wachtwoord en zijn alleen bereikbaar via een beveiligde omgeving. Wij bewaren zelf géén privacygevoelige gegevens van onze klanten na de inschrijving, spelen ook geen gegevens door aan derden en voldoen aan de privacywet AVG.

 

Is er een concurrentiebeding?

Ben of was je bij ons geregistreerd als zorgprofessional? Je mag dan zonder onze toestemming, inschrijven bij andere bemiddelingsbureaus. Wanneer je bij een zorgorganisatie gaat of wil gaan werken waar jij ook diensten gewerkt hebt via De Nodige Zorg dan volgen wij een zeer liberaal beleid.

 

Ik heb een buitenlands zorgdiploma, kan ik hiermee ook werken bij De Nodige Zorg?

Om in Nederland in de zorg te werken, moet je een geldig, en in Nederland erkend zorgdiploma hebben. Je kunt het buitenlands diploma in Nederland laten waarderen of erkennen, zodat duidelijk is of je aan de Nederlandse kwaliteitseisen voldoet. Meer informatie hierover kun je hier op de site van het BIG register vinden.

 

Ik ben mijn diploma kwijt, wat nu?

Om in te schrijven bij De Nodige Zorg dien je een relevant (en in Nederland erkend) zorgdiploma te hebben. Je kan een vervangend document aanvragen via de Dienst Uitvoering Onderwijs. Klik hier voor toegang tot de website van DUO.

 

Hoe is de kwaliteit van De Nodige Zorg gewaarborgd?

De Nodige Zorg heeft volop aandacht voor het continue verbeteren van de kwaliteit van haar diensten. Zo voldoen wij onder andere aan de Wkkgz, zijn wij Waadi-proof en heeft onze uitzendtak het SNA keurmerk. Wij zoeken steeds naar een open en eerlijke communicatie. Wij praten open met elkaar over fouten en geven feedback en complimenten. Zorgorganisaties en zorgprofessionals ontvangen daarom ook regelmatig reviews van ons. Daarnaast moedigen wij continue leren aan. Ook binnen onze organisatie blijven we steeds op zoek naar het verbeteren van onze service en delen onze kennis met iedereen die het wil horen. Vandaar dat wij ook voorzien in online scholingen en zeer betaalbaar contact onderwijs zodat je als zorgprofessional makkelijk bekwaam kan blijven in je vak.

 

Hoe zijn jullie bereikbaar?

De Nodige Zorg is 24uur per dag telefonisch bereikbaar. Tijdens kantooruren zijn we voor alle vragen bereikbaar, buiten kantoortijden zijn we alleen bereikbaar voor noodgevallen. Je kan de contactgegevens terugvinden bovenaan deze pagina.

 

Hebben jullie meerdere vestigingen?

De Nodige Zorg is eind 2018 opgericht met één locatie in Noord Brabant maar wij sluiten niet uit dat er op termijn meerdere vestigingen zullen komen. 

 

Is er een privacy verklaring?

De Nodige Zorg is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring, zie onderaan de pagina.